May 15, 2024

Ιστορίες Για Θεριά… ΜΟΝΤΕΡΝΟΙ ΡΥΘΜΟΙ VS ΜΟΥΣΙΚΗ ΓΕΝΙΑ

Φλεβάρης του 2024… και εκείνο το πρωινό με βρήκε για μια ακόμη φορά μπροστά στην ορθογώνια λευκή μεταλλική ντουλάπα της βεράντας, όπου στα ράφια της εδώ και τόσα χρόνια ”κατοικούσαν”, περιοδικά και εφημερίδες, που άρχισα να μαζεύω με μανία, από την Α΄τάξη του Δημοτικού!

Όλα αυτά είχαν τη δική τους μοναδική αξία στις αναμνήσεις μου… και όχι μόνο!

Περιοδικά και εφημερίδες, αυτό ήταν και είναι το αγαπημένο μου αρχείο, όλα αυτά στοιβαγμένα στα ράφια και η μυρωδιά του χαρτιού που έβγαινε από την μεταλλική ντουλάπα,να μου τρυπάει τη μύτη … ήταν μαγική!

Μέσα σε όλα αυτά τα χάρτινα κειμήλια και κάποια μουσικά περιοδικά, με αφετηρία τη δεκαετία του ’60, αλλά και κάποια χρόνια μετά!Περιοδικά που ξεφυλίζοντάς τα, μέσα από τις σελίδες τους, είχα να θυμηθώ τόσα και να ξεχάσω άλλα τόσα!
Από όλα αυτά τα μουσικά περιοδικά, οι ” ΜΟΝΤΕΡΝΟΙ ΡΥΘΜΟΙ ” της δεκαετίας του ΄60 και η ” ΜΟΥΣΙΚΗ ΓΕΝΙΑ ” του 1972, ήταν τα αγαπημένα μου,πάντα αυτά τα 2 ξεχώριζα!
Φυσικά δεν ξεχνούσα ποτέ το ” Ποπ & Ροκ”, το ” Ήχος & Hi-Fi ”, το ” Metal Hammer & Heavy Metal ” αλλά και κάποια αγαπημένα μου επίσης Μουσικά Φανζίν,όμως αυτά είναι μια άλλη ιστορία!

Οι ” ΜΟΝΤΕΡΝΟΙ ΡΥΘΜΟΙ ”…

Μαθητής στο Δημοτικό τότε… και στις προτιμήσεις μου, εκτός από τα 45αριά βινύλια, που τα αγόραζα από τη στοά Φέξη, ήταν και τα αθάνατα περιοδικά ΜΙΚΡΟΣ ΗΡΩΣ, ΜΙΚΡΟΣ ΣΕΡΙΦΗΣ, ΓΚΑΟΥΡ ΤΑΡΖΑΝ & ακόμη εκείνα των εκδόσεών ”Ατλαντίς”, δηλαδή τα ΚΛΑΣΣΙΚΑ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΑ και το ΓΕΛΙΟ & ΧΑΡΑ… εκεί που λέτε πήγαινε όλος ο προεφηβικός μου προϋπολογισμός!

Άνοιξη και 1 Απρίλη του 1964… ημέρα που το κάθε ψέμα βρισκότανε στα χείλη όλων, αυτό όμως που αντίκρισα για πρώτη φορά, με μανταλάκια κρεμασμένο στο περίπτερο της Πρώτης Πλατείας του Π.Ψυχικού, ήταν πέρα για πέρα αληθινό!
Αυτό ήταν το περιοδικό ” ΜΟΝΤΕΡΝΟΙ ΡΥΘΜΟΙ ”που από εκείνη την ημέρα θα γινόμουν φανατικός του αναγνώστης, ενώ αυτό θα με πληροφορούσε στις κάθε 15 ημέρες της κυκλοφορίας του, τα πάντα όλα για δίσκους-χορό-τραγούδι… όπως έγραφε η βινιέτα στο εξώφυλλό του, σε μια εποχή που η ενημέρωση περνούσε μόνο από το ραδιόφωνο, τα περιοδικά και τις εφημερίδες!

Εκείνο το 1ο τεύχος των 20 καλοτυπωμένων και ασπρόμαυρων σελίδων του, είχε στο εξώφυλλο του τη φωτογραφία του Jean-Philippe Léo Smet, δηλαδή του γνωστού σε όλους με το όνομα Johnny Hallyday! Ξεφυλλίζοντας το, θα συναντούσες αρκετούς στίχους τραγουδιών από τη διεθνή μουσική σκηνή γραμμένους όμως στα Ελληνικά και φωτογραφίες του Hallyday, της Lesley Gore, των Beatles, του Elvis και τόσων άλλων που κοσμούσαν τα σχετικά άρθρα, των συντακτών του!
Υπήρχαν ακόμη διαγωνισμοί με έπαθλο για τους νικητές 45αριά βινύλια προσφορές των δισκογραφικών εταιρειών Odeon Parlophone και Warner Bross, επίσης η σελίδα γέλιου και φυσικά το Top 30, με ευρισκόμενο στη 1η θέση το ” She Loves You” των Beatles!


Το περιοδικό είχε μεγάλη απήχηση στους Teenagers της εποχής, δηλαδή τους γιεγιέδες, όπως τους αποκαλούσαν στη χώρα μας, μια που ουσιαστικά και τυπικά στα μέσα της δεκαετίας του ΄60 που κυκλοφόρησε, ήταν το μοναδικό έντυπο που έδινε, όπως τις έδινε, πληροφορίες κυρίως για τη Διεθνή Μουσική Σκηνή αλλά και τον κινηματογράφο!

Αργότερα το περιοδικό ”άνοιξε τα φτερά του” και γύρω από τα όσα συνέβαιναν στη χώρα μας, με μια σελίδα αφιερωμένη στο Ελληνικό Τραγούδι και με τον τίτλο ” Τα δικά μας ΑΣΤΕΡΙΑ”, ενώ δεν έλειπαν πλέον και οι αναφορές του με νέα, συνεντεύξεις και κουτσομπολιά για τα Ελληνικά Pop συγκροτήματα της εποχής!

Κορυφαία πιστεύω στιγμή του περιοδικού ήταν το δημοψήφισμα για το καλύτερο Ελληνικό Συγκρότημα, με νικητές τους FORMINX και την στη συνέχεια διαμάχη του Νίκου Μαστοράκη με τους JUNIORS, σχετικά για το ποιοι είναι καλύτεροι ή όχι!

Θυμάμαι μεταξύ των άλλων σελίδων των ”Μοντέρνων Ρυθμών”, αυτήν από το 2ο του τεύχος και μετά, με τον τίτλο” Η αλληλογραφία του Μάϊκ” και την επικοινωνία που είχε το περιοδικό με τους αναγνώστες.

Επίσης τις σελίδες με τους τίτλους…
” Εδώ Carol ”,” RADIO κύματα”,” Ο ΚΟΣΜΟΣ της ΟΘΟΝΗΣ ”,”ΟΙ TEENAGERS ΚΙ’ ΕΓΩ ”, ” 16χρονες Κουβέντες ”,” Η ΓΩΝΙΑ ΤΩΝ ΡΑΔΙΟΕΡΑΣΙΤΕΧΝΩΝ ”,” 65”, ” A*F*R*S ”,
”JAZZ”, ” Η MILLY ΚΑΙ ΤΑ ΚΟΥΔΟΥΝΑΚΙΑ ΤΗΣ”, που έγραφαν μεταξύ των άλλων οι Χρήστος Λεβέντης, Γιώργος Καρατζαφέρης, Τζένη Μαστοράκη, Θοδωρής Σαραντής,
Κώστας Νίκας, Κώστας Πρόγιας, Jeronimo και ο Αλέξ Συργιάννης.

Υπήρχαν όμως και οι σελίδες που είχαν σταθερούς αλλά και φανατικούς αναγνώστες όπως…

Το ” ΓΡΑΜΜΑ ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ” με συντάκτη τον Λευτέρη Κογκαλίδη, εκείνες τις ” Ημέρες και νύχτες της νεολαίας ” που έγραφε ο Σπύρος Καρατζαφέρης, την με άλλο διαφορετικό τρόπο γραφής ” Μουσική Επιθεώρηση ”του Γιάννη Πετρίδη και φυσικά τα όσα έγραφε σε κάθε τεύχος του περιοδικού ο Νίκος Μαστοράκης, με τον στο πάνω άκρο της σελίδας τίτλο… ” Από τον ΜΑΣΤ με αγάπη ”.


Στην αρχή η ύλη του περιοδικού, τα κείμενα και οι φωτογραφίες, ήταν τυπωμένες σε 20 ασπρόμαυρες σελίδες και η αγορά του στις 3 δραχμές , αργότερα με την αύξηση της τιμής του στις 5 δραχμές, απέκτησε έγχρωμες φωτογραφίες και 36 πλέον σελίδες με το ” σαλόνι ” του να προσφέρει στους αναγνώστες φωτογραφίες αρκετών κορυφαίων συγκροτημάτων της εποχής… όπως των Beatles – Animals – Who – Rolling Stones και άλλων πενταγραμμικών αστέρων!

Διευθυντής του ήταν ο Θανάσης Τσόγκας, στη καλλιτεχνική επιμέλεια και τις μακέτες ο Νίκος Παπαθανασίου και επί της ύλης ο Ανδρέα Καλομάρης.

Το 1968 η Xούντα των Συνταγματαρχών βάφτισε το περιοδικό δίνοντάς του, το όνομα ”Καλλιτεχνικές Επικαιρότητες” και το 1969 έκλεισε με αυτόν τον τίτλο!

Ηταν η χρονιά όπου από την Ελληνική δισκογραφική εταιρεία LYRA του αείμνηστου Αλέκου Πατσιφά κυκλοφορούσε το album ” O Δρόμος ” σε μουσική του Μίμη Πλέσσα και στίχους του Λευτέρη Παπαδόπουλου, ένα album που θεωρείται από τους εμπορικότερους, αν όχι ο εμπορικότερος, δίσκος στην Eλληνική δισκογραφία.

Τι σημασία όμως μπορεί να έχουν οι πωλήσεις ενός δίσκου, μπροστά στην τεράστια καλλιτεχνική του αξία και τη διαχρονικότητα ενός album σαν και αυτό!

Με τη πάροδο των χρόνων και μετά τη πτώση της Δικτατορίας το περιοδικό ”Μοντέρνοι Ρυθμοί” και ο εκδότης του, δέχτηκαν μεγάλη και αρνητική κριτική από κάποια μερίδα ”αναλυτών” … στο διαδίκτυο αλλά και στο τύπο!

Όμως αυτά συμβαίνουν πάντα στην Ελλάδα, όπου δυστυχώς ποτέ μα ποτέ δεν έχουμε συμφωνήσει σε κάποιο θέμα… και πάντα οι διαφωνίες μας παίζουν στη ζωή μας το ρόλο του πρωταγωνιστή!

Αυτά σκεπτόμουν, ξεφυλλίζοντας ένα τεύχος των ” ΜΟΝΤΕΡΝΩΝ ΡΥΘΜΩΝ”, ενώ από τα ηχεία του πικ απ μου, ακουγότανε ένα τραγούδι των WE FIVE που αγαπούσα και αγαπώ μέχρι σήμερα να το ακούω, ένα τραγούδι που είχε τόσα να μου θυμίσει…

Η ” ΜΟΥΣΙΚΗ ΓΕΝΙΑ ”…

Εκείνο το Σάββατο του Γενάρη, μια και δεν είχαμε την πίεση του διαβάσματος των μαθημάτων κανονίσαμε με το Κώστα να κατέβουμε στην Αθήνα και να πάμε το πρωί στην Ελληνοαμερικανική Ένωση για καφέ, το συνηθίζαμε αυτό εξάλλου μια που τότε εκεί σύχναζαν τα νιάτα της εποχής για καφέ – κουβέντα αλλά και καμάκι!

Ο καφές, η κουβέντα περί ανέμων και υδάτων και τα διαρκή βλέμματά μας με έναν και μοναδικό προορισμό το καμάκι, προς το απέναντι τραπέζι που ήταν καθισμένες οι δύο αδιάφορες προς εμάς κοπελιές, είχαν ροκανίσει το χρόνο διαμονής μας στη καφετέρια της Ένωσης, εξάλλου εκείνη την ημέρα είχαμε και ένα άλλο ραντεβού, σημαντικό για εμάς, μια που θα συναντούσαμε τον Αλέξη, αδελφό του Κώστα και νέο μας κιθαρίστα, αντικαταστάτη του Στάθη που είχε εγκαταλείψει τη μπάντα… λόγω διαβάσματος!

Μετά τον καφέ και το ακαρποφόρητο καμάκι, από την Ελληνοαμερικανική Ένωση της οδού Μασσαλίας και το νούμερο 22, ο Κώστας και εγώ βρεθήκαμε στην οδό Σκουφά 73α στον ημιυπόγειο ”Ναό” της Μουσικής μας Ενημέρωσης, εκεί στο Pop Eleven, εκείνο το δισκάδικο που είχαν δημιουργήσει οι Αδελφοί Τάσος και Γρηγόρης Φαληρέας.
Εκεί λοιπόν είχε ορισθεί το ραντεβού μας με τον Αλέξη, που δεν θα το ξεχάσω ποτέ!
Στο πικάπ του Pop Eleven o Γρηγόρης είχε βάλει ένα βινύλιο με κάποια τραγούδια του Zappa και εγώ καθισμένος σε ένα σκαμπό του μαγαζιού ξεφύλλιζα τον Αριθμό φύλλου 1, της εφημερίδας ” ΜΟΥΣΙΚΗ ΓΕΝΙΑ ”, που πριν λίγο είχε φέρει εκεί με καμιά 50νταριά ακόμη και δεμένες σε μια στοίβα… ο φίλος μας … ο Μάκης Βαφάκης!


Ήταν Σάββατο 29 Γενάρη του 1972, τότε όπου σε σχήμα tabloid είχε κυκλοφορήσει και και πήραμε στα χέρια μας αρκετά εντυπωσιασμένοι την ” ΜΟΥΣΙΚΗ ΓΕΝΙΑ ”, εκείνη την 15νθήμερη μουσική εφημερίδα, σε ασπρόμαυρη έκδοση με τιμή στις 5 δραχμές και με τιράζ περίπου στα 5.000 φύλλα!

Τα 3 πρώτα φύλλα της εφημερίδας εμφάνιζαν την ύλης της γραμμένη σε μονόστηλα και δίστηλα άρθρα, συγκεντρωμένα όλα σε 8 σελίδες!
Από το 4ο μέχρι & το αποχαιρετιστήριο 7ο φύλλο της εφημερίδας υπήρξε μια εμφανής, ανανέωση, με αλλαγή γραμματοσειράς στο λογότυπο και τις σελίδες πλέον σε 12, πάντα όμως στις 5 δραχμές και με προσφερόμενες δισέλιδες αφίσες ανά τεύχος στο σαλόνι της με τους… DYLAN, JAGGER, GRATEFUL DEAD και ALICE COOPER.

Ιδιοκτήτης της εφημερίδας ήταν ο Παναγιώτης Πασχαλίδης, με εκδότη τον Αριστείδη Καϊμακάμη, διευθυντή σύνταξης τον Στέλιο Ελληνιάδη και αρχισυντάκτη τον Γρηγόρη Γκότση.
Στην εφημερίδα είχαν συνεργαστεί εθελοντικά με άρθρα τους και όχι μόνο αρκετοί ροκάδες της εποχής, ανάμεσά τους οι Αντώνης Καφετζόπουλος, Μάκης Βαφάκης, Μίλτος Καρατζάς,Χιού Φαίην από Λονδίνο,Αιμίλιος Καρασσάβας, Λένα Αργυροπούλου κ.άλλοι!

Αξίζει να αναφερθεί ότι η ” ΜΟΥΣΙΚΗ ΓΕΝΙΑ ”, κυκλοφόρησε σε μια εποχή που ο κόσμος άρχισε να συνειδητοποιεί ότι δεν πήγαινε άλλο, σχετικά με τα όσα συνέβαιναν με τη Χούντα, ήταν τότε… ένα μήνα πριν κλείσει το Φλεβάρη του 1972 η φοιτητική εφημερίδα ”ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑ” του Θοδωρή Καλούδη.

Κινητήριος μοχλός της εφημερίδας και… διατί να το κρύψωμεν άλλωστε… ήταν ο αρχισυντάκτης και φοιτητής τότε στη Νομική, ο Στέλιος Ελληνιάδης, που όπως μου είχε πει πριν κάποιες μέρες, σχετικά με την έκδοσή της εφημερίδας …

” Όλα ήταν μια τρέλα! Η εφημερίδα έβγαινε από το υπόγειο του σπιτιού μου, στη οδό Ευπαλίνου 11( Πλατεία Αμερικής), και όλοι τότε δούλευαν εθελοντικά, τόσο στο γράψιμο αλά και στο μοίρασμα της εφημερίδας σε βιβλιοπωλεία και κάποια δισκάδικα”.


Δεκαετία του ’70 λοιπόν και στη νεολαία, αν όχι σε όλους, αλλά για κάποιους που ήταν περισσότερο υποψιασμένοι, κυρίως οι φοιτητές ,άρχισαν να χτυπούν οι καμπάνες της αφύπνισης, γύρω από τα όσα συνέβαιναν την εποχή που η Ελλάδα ήταν στο γύψο!

Η ετικέτα Ελληνικό Ροκ τότε βρισκόταν σε πλήρη οργασμό με τα συγκροτήματά των SOCRATES DRUNK THE CONIUM, ΠΕΛΟΜΑ ΜΠΟΚΙΟΥ, ΕΞΑΔΑΚΤΥΛΟΣ,ΝΟΣΤΡΑΔΑΜΟΣ, POLL, ΜΠΟΥΡΜΠΟΥΛΙΑ, ΔΑΜΩΝ & ΦΙΝΤΙΑΣ, και άλλων επισήμων,να εμφανίζονται παίζοντας τα τραγούδια τους στο ΚΥΤΤΑΡΟ,ΕΛΑΤΗΡΙΟ, ΧΡΥΣΟ ΚΛΕΙΔΙ, αλΛά και σε αξέχαστες συναυλίες στο ΓΉΠΕΔΟ του ΣΠΟΡΤΙΝΓΚ και ακόμη σε Κινηματοθέατρα όλης της Ελλάδας! Πάντα σε αυτούς τους χώρους και σε κάποιο τραπεζάκι ή χέρι με χέρι έτσι στα όρθια, έβλεπες να πωλείται η ” ΜΟΥΣΙΚΗ ΓΕΝΙΑ”, από κάποιον εκ των εθελοντών εκείνης της Μουσικής εφημερίδας…

Απο τα φύλλα της εφημερίδας δεν έλειπαν και οι μουσικές δημοσκοπήσεις όπως αυτές το ”TOP 11 Προδευτικής Μουσικής”, ” TOP 10 στις 45 στροφές από Αγγλία και Αμερική και το 8στηλο ” TOP 20 της Μουσικής Γενιάς” αλλά και το ” γνωμοσκόπιο ” με εκείνα τα γράμματα των αναγνωστών!
Ένα από τα εντυπωσιακά σημεία στις δημοσιεύσεις της ” ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΓΕΝΙΑΣ ”, ήταν το αποκλειστικό φωτορεπορτάζ στο 1ο φύλλο για το Διονύση Σαββόπουλο και αμέσως 15 ημέρες μετά η συνέντευξη με τον Δημήτρη Πουλικάκο, στο 2ο φύλλο, με συντάκτη και στα δύο το Στέλιο Ελληνιάδη!

Αίσθηση είχε προκαλέσει επίσης η αναδημοσίευση από το περιοδικό” ROLLING STONE ” της συνέντευξης του Bob Dylan!

Αξίζει να σημειώσουμε επίσης τη πρώτη και αποκλειστική συνέντευξη που είχε δώσει ο Γιώργος Μουφλουζέλης στο Τασσο Φαληρέα!

Ακόμη εκείνες τις δύο και πάντα σε αποκλειστικότητα συνεντεύξεις, που είχε πάρει ο Χιού Φαίην από τη δημοφιλέστερη τραγουδίστρια στη Αγγλία Sandy Denny και την άλλη που διαβάσαμε το το Σάββατο 27 Μαϊου του 1972, στο τελευταίο με τον αριθμό 7 φύλλο της ” ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΓΕΝΙΑΣ ” 27/05/1972, από τον οργανίστα των DEEP PURPLE… τον Jon Lord!

” ΜΟΝΤΕΡΝΟΙ ΡΥΘΜΟΙ ” VS ” ΜΟΥΣΙΚΗ ΓΕΝΙΑ ”

Αναρωτιέμαι εάν πραγματικά υπάρχει για όλα που διαβάσατε ένας επίλογος!
Όμως θα λέγαμε ότι εκείνο που μένει, για όσους έζησαν εκείνα τα χρόνια είναι μια μακρινή και γλυκιά ανάμνηση, από αυτά τα 2 Μουσικά Έντυπα, που σίγουρα άφησαν εποχή στις δεκαετίες του ’60 και του ’70!
Υπάρχουν όμως και οι νεώτεροι που στα αλήθεια αξίζει το κόπο να ξέρουν τι γινότανε μια εποχή χωρίς τα κινητά και το διαδίκτυο!

Όσο για τα μουσικά έντυπα ”ΜΟΝΤΕΡΝΟΙ ΡΥΘΜΟΙ” & ”ΜΟΥΣΙΚΗ ΓΕΝΙΑ”, οι βιοί τους δεν θα έλεγα ότι ήταν παράλληλοι, όμως είχαν και τα δύο ένα κοινό σημείο…
Την αγάπη τους για τη Μουσική και αυτό έχει την μεγαλύτερη από όλα, σημασία!

Όλα τα άλλα που γράφονται και γράφτηκαν… είναι στα σίγουρα ” Ιστορίες για Θεριά” .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back