THE FORMINX
Βασίλης Μπακόπουλος, Συνθέτης,Κιθαρίστας,
Χημικός Μηχανικός!
Ίσως ήταν από τις λίγες φορές που ο τίτλος μιας συνέντευξης με είχε τόσο πολύ δυσκολέψει. Κατέληξα λοιπόν στο τρίπτυχο… Συνθέτης-Κιθαρίστας και Χημικός Μηχανικός, αυτός αγαπητοί φίλοι είναι ο τίτλος που θα αφορούσε τον θρυλικό Βασίλη Μπακόπουλο, τον κιθαρίστα και συνθέτη επιτυχιών του Ελληνικού pop συγκροτήματος των ‘60s, THE FORMINX, που δημιουργήθηκε το 1960 στην Αθήνα!
Τα μέλη του γκρουπ ήταν τότε ο Βαγγέλης Παπαθανασίου-στο όργανο Hammond, στην ηλεκτρική κιθάρα ο Βασίλης Μπακόπουλος , στο μπάσο ο Σωτήρης Αρνής, ο Κώστας Σκόκος στα Τύμπανα και ο Τάσος Παπασταμάτης στο τραγούδι. Μαζί τους συνεργάστηκε και ο Θύμιος Πέτρου Ιταλικό τραγούδι, μετέπειτα μέλος του group των STORMIES, όπως και ο Τίτος Καλλίρης στην κιθάρα, όταν ο Βασίλης Μπακόπουλος πήγε στο στρατό!
Ο Βασίλης Μπακόπουλος και ο Βαγγέλης Παπαθανασίου και να είναι πάντα καλά και οι δυό τους, είναι οι μόνοι εν ζωή από τους Έλληνες BEATLES, γιατί τα άλλα μέλη των FORMINX κατοικούν πλέον στη γειτονιά των Αγγέλων!
Τόσο ο Βασίλης όσο και ο Βαγγέλης ακολουθούν εδώ και πολλές δεκαετίες από τη διάλυση των FORMINX, δηλαδή από το 1966 και μετά, ξεχωριστούς δρόμους!.
Το Βασίλη Μπακόπουλο είχα ΄΄συναντήσει ΄΄ ραδιοφωνικά πριν από κάμποσα χρόνια, σήμερα λοιπόν προς τα τέλη του 2020 και με αφορμή τα αφιερώματα μας στους εντός αλλά και εκτός των συνόρων μας …Μουσικούς Θρύλους, η σκέψη μας πήγε αμέσως στο Βασίλη Μπακόπουλο, ήταν το ιδανικότερο πρόσωπο, για να μας μεταφέρει στο χθες της pop δεκαετίας του ΄60, αλλά και σε αυτά που δημιουργεί σήμερα , ακολουθώντας διαφορετικούς μουσικούς δρόμους!
Για την ιστορία θα αναφέρουμε ότι ο Βασίλης γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Ηράκλειο της Κρήτης το 1940 και τη μουσική την είχε πάντα στο κεντρικό σημείο της καρδιάς του! Σπούδασε Χημικός Μηχανικός στο ΕΜΠ και εργάστηκε στη Χημική βιομηχανία στην Ελλάδα και το Βέλγιο. Συνταξιοδοτήθηκε στα 58 του χρόνια και ασχολήθηκε αποκλειστικά με τη μελέτη της θεωρίας της κλασικής μουσικής αλλά και της jazz, συνθέτοντας παράλληλα διάφορα έργα με την βοήθεια ηλεκτρονικού υπολογιστή. Στα 64 του χρόνια συνέχισε τις σπουδές του στη μουσική δίνοντας κατατακτήριες εξετάσεις όπου και πέρασε στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ. Εκεί σπούδασε Μουσικολογία, Ανώτερα Θεωρητικά και Σύνθεση και το 2009 αποφοίτησε με άριστα. Έκτοτε ο Βασίλης Μπακόπουλος ασχολείται με τη σύνθεση μοντέρνας κλασικής μουσικής και jazz έχοντας το δικό του στυλ μουσικής γραφής, ένα μίγμα κλασικής, jazz και pop, όπου εσείς μπορείτε να διαπιστώσετε σερφάροντας στο You tube και ακούγοντας μουσική του στο δικό του κανάλι.
Έργα του έχουν παρουσιαστεί, μεταξύ των άλλων,στο Μέγαρο της Θεσσαλονίκης στις 27 Μαΐου 2013, όπου η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης παρουσίασε το 12κάλεπτης διάρκειας συμφωνικό έργο του, “Despair, serenity, worry and hope”… ΄΄Απελπισία, γαλήνη, ανησυχία και ελπίδα΄΄! Ενώ το Μάη του 2018 οι πιανίστριες Γιώτα Τσόκα και Γεωργία Τέντα σε δύο πιάνα έπαιξαν την εκπληκτική του σύνθεση “In heaven”- Hommage to mom την οποία παρουσίασαν στο στην αίθουσα συναυλιών του Μουσικού Σχολείου Θεσ/νίκης, ενώ το ίδιο έργο παρουσιάστηκε στο Μέγαρο Μουσικής Θεσ/νίκης από την Έφη Αγραφιώτη και τον Γιώργο Κοντραφούρη. Έργα του έχουν βραβευτεί σε διαγωνισμούς σύνθεσης σε Ελλάδα και στο Εξωτερικό.
https://www.youtube.com/watch?v=-SKgmwOhh4I&t=10s
Τρελή εποχή πανδημίας, Δεκέμβρης του 2020 και όπως προαναφέραμε μέσα στα πλαίσια των αφιερωμάτων μας, με τις αναφορές μας στους Μουσικούς Θρύλους περασμένων χρόνων ,συναντήσαμε μέσω διαδικτύου το Βασίλη Μπακόπουλο τέως κιθαρίστα των FORMINX!
Αυτή όμως τη φορά όμως η συνάντησή μας ήταν κάπως διαφορετική … μια που ο αιωνίως νεανίας Βασίλης, συνεχίζοντας τη πορεία του στους μουσικούς δρόμους δημιουργούσε πλέον πενταγραμμικά έργα … σε άλλο, εντελώς διαφορετικό ύφος από αυτό που τον είχαμε γνωρίσει, ως ιδρυτικό μέλος των FORMINX!
Athenscalling.gr: Καλημέρα από την Αθήνα! Να σου πω καταρχήν ότι αισθάνομαι μεγάλη χαρά, που σε συναντώ πάλι έστω και διαδικτυακά και να σε ευχαριστήσω που ανταποκρίθηκες στη πρόσκληση μας και το λέω αυτό γιατί ξέρω ότι εδώ και αρκετό καιρό αποφεύγεις τις συνεντεύξεις! Αγαπητέ Βασίλη καλώς όρισες στο Athenscalling.gr webzine και σε προετοιμάζω ότι θα μιλήσουμε εφ΄όλης της ύλης από το παρελθόν στο παρόν και φυσικά για τα μελλοντικά σου σχέδια !
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ευχαρίστως να απαντήσω στις ερωτήσεις σου Θοδωρή, όσο βέβαια μου επιτρέπει η μνήμη μου σήμερα στα 80 μου!
Athenscalling.gr: Εν μέσω Πανδημίας λοιπόν και υποχρεωτικού ΄΄Κλειδώματος΄΄ στα σπίτια μας, θα ρωτήσω καταρχήν που σε βρίσκω και πως περνάς αυτές τις δύσκολες ημέρες ?
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Στη Θεσσαλονίκη στο σπίτι μου. Δεν με ενοχλεί το κλείσιμο μέσα, αντιθέτως μου δίνει την ευκαιρία να ασχοληθώ με την σύνθεση νέων έργων, που είναι αυτό που μου δίνει χαρά και ζωή. Μου λείπει βέβαια η επαφή με τα παιδιά και τα εγγόνια μου!..
Athenscalling.gr: Πάμε λοιπόν να συνεχίσουμε τη κουβέντα μας από το group των FORMINX και αυτό το λέω, γιατί έχουν γραφτεί στο διαδίκτυο, ουκ ολίγες θα πω ανακρίβειες! Πως δημιουργήθηκε λοιπόν Βασίλη το group που ουσιαστικά αλλά και τυπικά, ήταν εκείνο το οποίο καθιέρωσε πρώτο, με την εμφάνιση του, αυτό το Μουσικό ρεύμα με την ονομασία – ετικέτα Ελληνική Pop/Rock ?
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δημιουργήθηκε γύρω από τον Βαγγέλη Παπαθανασίου στο 1959-1960. Βρεθήκαμε μερικοί φίλοι που μας ένωνε το ατέλειωτο humor και η αγάπη μας για την Jazz, που ήταν τότε πρωτόγνωρη μουσική. Εγώ γνώρισα τον Βαγγέλη σε μια αίθουσα της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης στην Ηρώδου Αττικού όπου πηγαίναμε τα Σαββατόβραδα για να ακούσουμε jazz από μαγνητοταινίες προώθησης (προπαγάνδας αν προτιμάς) του είδους αυτού στη Ελλάδα. Θέλαμε λοιπόν να κάνουμε συγκρότημα να παίζουμε jazz. Λόγω έλλειψης χώρου και οργάνων δεχτήκαμε πρόσκληση της ΧΕΝ να χρησιμοποιούμε την αίθουσα εκδηλώσεων που διέθετε, και να μας αγοράσει κάποια όργανα, με αντάλλαγμα να παίζουμε στις χοροεσπερίδες που διοργάνωνε κατά καιρούς. Κάποιος φίλος μας εισήγαγε στο περίφημο ιδιωτικό night club “Golden Key” (η μετέπειτα «Αθηναία»), όπου γίναμε γνωστοί και αποδεκτοί από την «υψηλή» κοινωνία της Αθήνας, συμμετέχοντας σε όλα τα πάρτυ του Κολωνακίου, που γινόντουσαν συχνά. Παίζαμε βέβαια τις ξένες pop χορευτικές επιτυχίες της εποχής, αλλά και λίγη jazz μετά τις 3 το πρωί, με πρωτοφανείς αμοιβές για την εποχή εκείνη.
Athenscalling.gr: Και ο νονός του ονόματος σας? Ρωτώ … γιατί και για αυτό, έχουν ειπωθεί δυστυχώς κυρίως στη τηλεόραση αλλά και στο ραδιόφωνο χωρίς να εξαιρέσω το διαδίκτυο ή τον Τύπο …ανακρίβειες… εν απουσία σας!
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το όνομα μας το βρήκε ο φιλόλογος θείος μου Γρηγόρης Σηφάκης (αργότερα καθηγητής στο ΑΠΘ). Αρχικά ήταν «Φόρμιγξ» (το όνομα της αρχαίας κιθάρας). Η φόρμιγξ της φόρμιγγος, κλπ. Στη συνέχεια χρησιμοποιήσαμε το ξενικό Forminx που ήταν πιο «ελκυστικό» στη νεολαία, και αφού το ρεπερτόριό μας δεν ήταν ελληνικό.
Αthenscalling.gr: Jeronimo Yanka… η μεγάλη επιτυχία των FORMINX, που χορεύεται ακόμη και σήμερα… τι ιστορία έχει?
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κάποια καλοκαίρια παίζαμε στην «Ρέμβη» της Θεσσαλονίκης. Εκεί μας βρήκε ένας κύριος που μόλις είχε επιστρέψει από τη Νορβηγία και μας μίλησε για έναν χορό που χορεύουν εκεί και που λέγεται Yanka. Μας τραγούδησε την μελωδία του τραγουδιού και αυτό έδωσε αφορμή να παρουσιάσουμε μια δική μας διασκευή στην Εταιρία δίσκων “Music Box” που μας ζήτησε να το εκδώσουμε σε δισκάκι και να υπογράψουμε δισκογραφικό συμβόλαιο. Η εμπορική επιτυχία του δίσκου αλλά και του χορού ήταν μεγάλη, αλλά κατά κανένα τρόπο δεν ικανοποιούσε την δική μας αισθητική, που όπως ανέφερα, ήταν γύρω από την jazz. Και βέβαια, η επιτυχίες έφεραν χρήμα που το είχαμε ανάγκη για να αγοράζουμε καινούργια όργανα. Είμασταν οι πρώτοι στην Ελλάδα που χρησιμοποίησαν κιθάρες και ενισχυτές Fender, Vibraphone, και όργανο Hammond B3.
Athenscalling.gr: Να σημειώσω εδώ, ότι επειδή παρακολουθώ τα ρεπορτάζ που αφορούν κυρίως τη Ελληνική Pop/Rock σκηνή, θα σου πω ότι εκείνη την Πέμπτη στις 9 Μάρτη του 2017, το χάρηκα γιατί τότε στην ΕΡΤ3 και στην εκπομπή του δημοσιογράφου και πρώην Διευθυντή στην ΕΡΤ-3 Κώστα Μπλιάτκα ΄΄Εκ του πλησίον΄΄ έγινε μια καταπληκτική και ολοκληρωμένη παρουσίαση , για εσένα την πορεία σου με ή και χωρίς FORMINX Τι θυμάσαι αλήθεια από εκείνη την εκπομπή?
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι, και βέβαια την θυμάμαι. Ο Κώστας επέμενε προβάλλοντας την πρότερή μου μουσική πορεία, ενώ εμένα με ενδιέφερε πιο πολύ η τρέχουσα μουσική μου δραστηριότητά. Γενικά, είμαι άνθρωπος του παρόντος. Το παρελθόν δεν με πολύ-ενδιαφέρει. Μόνο σαν ιστορία.
Athenscalling.gr: Και μια που μιλάμε για τηλεόραση θα ήθελα να σταθούμε για λίγο στα Τηλεοπτικά … πώς να τα πω… show?… reality…? Να για παράδειγμα το Voice και ρωτώ, κατά πόσο μπορεί να βοηθήσει τη Μουσική αλλά και τα παιδιά τα οποία συμμετέχουν σε αυτό και τα άλλα αντίστοιχα τηλεοπτικά ?
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το Voice το παρακολουθώ, γιατί με ενδιαφέρει η εξέλιξη των νέων μας τραγουδιστών. Σίγουρα βοηθά τα νέα ταλέντα, και γίνεται καλή δουλειά και από την επιτροπή. Βέβαια δεν είναι αμιγώς μουσική εκπομπή, αλλά υπάρχει και το εμπορικό στοιχείο. Δεν με ενοχλεί όμως αυτό. Κατά πόσο θα βοηθηθούν επαγγελματικά τα παιδιά, φοβάμαι πως όχι πολύ, ιδιαίτερα κάτω από τις τρέχουσες συγκυρίες.
Athenscalling.gr: Μάλιστα πάμε πάλι προς τα πίσω …αναρωτιέμαι λοιπόν με τόση επιτυχία και το διαλύσατε … το ΄΄Μαγαζί΄΄και κλάμα εμείς οι Γιε-Γιέδες της εποχής Γιατί ρε Βασίλη … υπήρχε λόγος σοβαρός?
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το διαλύσαμε γιατί είχε κάνει τον κύκλο του. Και καλύτερα να φεύγεις όταν είσαι ψηλά παρά όταν έχεις φθαρεί. Αλλά υπήρχαν και άλλοι λόγοι, όπως εγώ είχα τελειώσει με τις σπουδές μου και τον στρατό και έπρεπε να πάω να δουλέψω στο επάγγελμά μου, ο Αρνής το ίδιο, ο Βαγγέλης είχε βαρεθεί και ήθελε να κάνει κάτι άλλο, κι «ήρθε κι έδεσε»!.. Ως προς εσάς τους… γιε-γιέδες, είχαν δημιουργηθεί τόσα συγκροτήματα, μερικά μάλιστα και πολύ καλά, που η απουσία μας δεν έγινε αισθητή.
Athenscalling.gr: Μάνατζερ οι FORMINX είχαν? Σε ρωτάω γιατί αναφέρονται σε δημοσιεύματα, τα ονόματα του Κου Νίκου Μαστοράκη αλλά και του αδελφού του Βαγγέλη Κου Νίκου Παπαθανασίου!
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Manager με την κλασική έννοια του όρου, δεν είχαμε. Ο Ν. Μαστοράκης ήταν ο παραγωγός δύο ραδιοφωνικών προγραμμάτων για λογαριασμό της Music Box, και δημοσιογραφούσε και σε μουσικά περιοδικά νεολαίας, αλλά το κυριότερο, έγραφε τους στίχους των τραγουδιών μας και του άρεσε πάρα πολύ η μουσική μας. Ήταν λοιπόν φυσικό να μας προβάλει έντονα από τα παραπάνω ΜΜΕ, παίζοντας τραγούδια και γράφοντας κείμενα σχετικά με τις δραστηριότητές μας, και όχι μόνο. Ο Νίκος Παπαθανασίου ήταν απλά ο αδελφός του Βαγγέλη και βοηθούσε σε διάφορες καταστάσεις.
Athenscalling.gr: Για να πάμε τώρα στο ηχητικό αποτέλεσμα των FORMINX. Έχουμε λοιπόν τους στίχους και τη Μουσική των τραγουδιών, ποιοι ήταν οι δημιουργοί τους?
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η μουσική μας δεν ήταν rock. Ήταν pop με επιδράσεις από την jazz αλλά και την κλασική. Τα τραγούδια που γράψαμε κι αυτά που δεν κυκλοφόρησαν εμπορικά (εννοώ της ταινίας «Οι Forminx σε περιπέτειες» ), όπως και οι ενορχηστρώσεις των hits της εποχής γίνονταν ομαδικά (όπως το Jenka beat, ή το Dream in my heart), με κάποιες εξαιρέσεις όπου Ο Βαγγέλης έγραψε το ‘Our last September’ και το ‘And maybe more’, o Σωτήρης το ‘Say you love me’ και το ‘I found you again’, κι εγώ το ‘Love without love’ και το ‘Somebody sent me love’. Θέλω να τονίσω την πολύ σημαντική συνεισφορά του Νίκου Μαστοράκη που έγραψε τους πολύ καλούς στίχους όλων των τραγουδιών μας!Ως προς το ηχητικό αποτέλεσμα του συγκροτήματος, σημαντικός παράγων ήταν η χρήση του Hammond με reverb-echo effect σε ρόλο ορχήστρας εγχόρδων (που αυτό από μόνο του έκανε την διαφορά) και η μοναδική και εξαιρετική φωνή του τραγουδιστή μας Τάσου Παπασταμάτη.
Athenscalling.gr: Ανέσυρα από το αρχείο μου ένα τεύχος του Μουσικού περιοδικού των 60΄ς ΄΄ΜΟΝΤΕΡΝΟΙ ΡΥΘΜΟΙ΄΄ όπου εκεί διαβάζω ότι σας έδειξε κάποιο τηλεοπτικό κανάλι στη Γερμανία… ισχύει?
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι, είχαμε βιντεοσκοπηθεί από Γερμανικό κανάλι. Δεν μάθαμε πού και αν προβλήθηκε στη Γερμανία.
Athenscalling.gr: Πάμε τώρα σε κάτι άλλο … Το προαναφερόμενο περιοδικό στις 23 Ιουνίου 1965, στο τεύχος Νο 32… αναφέρει με τη φωτογραφία του group σας στο εξώφυλλο… ΄΄Φόρμιγξ : Το δημοφιλέστερο συγκρότημα στην Ελλάδα ΄΄ήταν το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος του περιοδικού, είχατε πάρει έπαθλο τότε και ποια ήτανε τα συναισθήματα σας, γύρω από την αποδοχή του κοινού?
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το περιοδικό «Μοντέρνοι ρυθμοί» μας πρόβαλλε συστηματικά με τακτικά δημοψηφίσματα τραγουδιών, όπου παίρναμε καλές θέσεις για κάποια χρόνια. Το συναίσθημα ήταν πολύ ευχάριστο, οφείλω να πω, αν και ποτέ δεν «καβαλήσαμε καλάμι»!.. Είχαμε συμμετάσχει και σε μια ελληνική ταινία «Ο Θόδωρος και το δίκανο» στα πρώτα μας χρόνια.
Athenscalling.gr: Βασίλη … πάντα στις φωτογραφίες σου εμφανίζεσαι μαζί με το συγκρότημα η και μόνος να αγκαλιάζεις τη κιθάρα σου … τόση αγάπη?
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: : Αγαπημένο όργανο η κιθάρα! Και παραπέμπει με το σχήμα της σε όμορφη γυναίκα!..
Athenscalling.gr: Διαλύονται λοιπόν οι FORMINX…και εσύ τι κάνεις? Τα παρατάς και ασχολείσαι με το επάγγελμα του Χημικού Μηχανικού? … και με τη Μουσική τι γίνεται?
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δούλεψα στην χημική βιομηχανία από το 1966 ως το 1998. Έκανα μια πολύ καλή καριέρα, δουλεύοντας σκληρά πρέπει να πω, τόσο που δεν έζησα τα συγκροτήματα και τις μουσικές των ‘70s, και ‘80s, με εξαίρεση την jazz όπου μελέτησα την αρμονία και τον αυτοσχεδιασμό της εις βάθος.
Athenscalling.gr: Συνεχίζεις λοιπόν παράλληλα να συνθέτεις και αλλάζεις εντελώς μουσικούς δρόμους, επιλέγοντας κάτι άλλο όχι πλέον εμπορικό αλλά δύσκολο για την Ελληνική αγορά τουλάχιστον. Γιατί?
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Στο 1998 τελείωσα την καριέρα μου στη βιομηχανία και είχα πολύ χρόνο να ασχοληθώ με την μουσική. Ήμουν 58 χρονών. Η pop-rock music δεν με ενέπνεε. Έτσι ασχολήθηκα με την μελέτη της κλασικής μουσικής και με απορρόφησε η σύνθεση μικρών αλλά και μεγάλων έργων. Ως που μια μέρα, περνώντας έξω από το κτίριο Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου, εξέφρασα στη γυναίκα μου την επιθυμία μου να σπούδαζα συστηματικά πια μουσική. Η «μαγική» κουβέντα που μου άλλαξε την ζωή ήταν: «και γιατί δεν πας να σπουδάσεις!» Πήγα λοιπόν, και με την υποστήριξη της γυναίκας μου, πέρασα 5 απίστευτα χρόνια και αποκόμισα πλούσιες μουσικές γνώσεις. Έκτοτε (από το 2009 που αποφοίτησα ως σήμερα) ασχολούμαι με σύνθεση έργων σε δικό μου ύφος που δεν είναι μεν εμπορικό, αλλά με γεμίζει απόλυτα, ανοίγοντας έναν καινούργιο δρόμο στην λόγια-έντεχνη μουσική του 21ου αιώνα.
Athenscalling.gr: Εδώ λοιπόν έχω σημειώσει κάποια μουσικά σου, έργα και να πω ότι κάποια από αυτά με έχουν εντυπωσιάσει… Το ΄΄In Heaven ΄΄ για παράδειγμα! Αλήθεια τι ιστορία έχει?
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Το έργο αυτό το έγραψα πριν τις σπουδές μου στο ΑΠΘ. Είναι ένα αφιέρωμα στη μητέρα μου που δεν ζει πια. Ξεχειλίζει το συναίσθημα για τον λόγο αυτόν.
Athenscalling.gr: Θα συνεχίσω με το “Despair, Serenity, Worry and Hope” όπου εδώ έχουμε ένα τίτλο που τα λέει όλα… ΄΄Απελπισία, γαλήνη, ανησυχία και ελπίδα΄΄… όλα σε ένα?
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: : Όπως λες ο τίτλος τα λέει όλα. Πρόκειται για ένα συμφωνικό έργο που περιγράφει την απελπισία που δημιουργεί μια δύσκολη κατάσταση, που όμως έχει αίσιο τέλος, αφήνοντας μια πικρή γεύση ανησυχίας αλλά και ελπίδας ότι το πρόβλημα μπορεί να ξανά ‘ρθει, ή και όχι! Ήταν το έργο της διπλωματικής μου εργασίας στο Πανεπιστήμιο, που θέμα είχε την έκφραση συναισθημάτων μέσω της μουσικής, και βασίστηκε σε πραγματική ιστορία.
https://www.youtube.com/watch?v=_KLlF98W1yE&t=15s
Athenscalling.gr: Τέλος στις προτιμήσεις μου … ΚΡΗΤΙΚΗ ΣΟΥΙΤΑ- χορός 3ος- Συρτός…
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εεε ναι! Τι Κρητικός θα ‘μουνα αν δεν έγραφα και Κρητική μουσική! Βασισμένος σε μοτίβα των μεγάλων λυράρηδων της Κρήτης συνέθεσα μια σουίτα από 5 χορούς και ένα μοιρολόι, πάντα στο δικό μου συνθετικό ύφος βέβαια.
Athenscalling.gr: Και σήμερα τι προετοιμάζεις γύρω από αυτό πού πλέον συνθετικά σε εκφράζει?
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Τον τελευταίο καιρό ασχολήθηκα με την σύνθεση ενός μεγάλης διάρκειας συμφωνικού έργου για ορχήστρα με 7 σολίστες (κοντσέρτο για 7 όργανα και ορχήστρα), όπως και ένα κοντσέρτο για βιολοντσέλο και ορχήστρα. Θέλω να ελπίζω ότι κάποια μέρα θα παιχτούν από την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, ή/και άλλη ορχήστρα, στόχος δυσπρόσιτος λόγω του «ανταγωνισμού» από τους μεγάλους ξένους μουσουργούς του παρελθόντος!
Athenscalling.gr: Για να σε ρωτήσω και κάτι που το θυμήθηκα τώρα… Είσαι 64 χρονών τότε συνταξιούχος και αντί να αράξεις, πας και δίνεις εξετάσεις, περνάς και αποφοιτάς αριστούχος από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ το 2009 Που το βρήκες το κουράγιο?
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κουράγιο βρίσκεις όταν θες να κάνεις κάτι σημαντικό και έχεις στόχους ψηλούς. Και είναι αυτό το κυνήγι που σε κρατά ζωντανό και νέο στην ψυχή! Όσο βέβαια σου επιτρέπει η καλή σου υγεία.
Athenscalling.gr: Σήμερα τι μουσική ακούς?
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Τον λίγο χρόνο που διαθέτω, ακούω… Μπακόπουλο που μ’ αρέσει (καθόλου εγωιστικό…) και για να διορθώνω τα λάθη του, ακούω mainstream jazz, και μοντέρνα κλασική όπως Ravel, Stravinsky, Schostakovich, Tchaikovsky, Prokofiev, αλλά και Έλληνες συνθέτες του καιρού μας (όπως Χρ. Σαμαρά και Μ. Τραυλό). Αντιπαθώ όμως την avant- garde music του 20ού αιώνα.
Athenscalling.gr: Και επιστρέφοντας στο παρελθόν … θυμάσαι ποιο ήτανε το πρώτο βινύλιο, που αγόρασες?
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Δύσκολο να θυμηθώ, αλλά μπορώ να αναφερθώ στο “Miles ahead” του Miles Davis, και το “Django” του Modern jazz quartet.
Athenscalling.gr: Ά και κάτι που συζητάγαμε με κάποιους φίλους , με τη ταινία ΄΄Οι Περιπέτειες με τους FORMINX ΄΄ τι έγινε τελικά η ταινία υπάρχει?
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι, δεν υπάρχει. Ή, ίσως υπάρχει στα αρχεία του παραγωγού της, που δεν βρίσκεται στην ζωή εδώ και μερικά χρόνια. Υπάρχουν όμως τα 7 τραγούδια που γράψαμε γι’ αυτήν την ταινία, και που, αν δεν κάνω λάθος έχουν ανέβει στο youtube, όπως το gipiti-ripiti, κ.α., και που αντιπροσωπεύουν την τελευταία και πιο ώριμη περίοδο της ζωής του συγκροτήματος.
Athenscalling.gr: Βασίλη να πάω σε κάτι που…, σίγουρα θα σε λυπήσει, μια που πλέον δεν είναι εν ζωή… Τι έχεις να θυμηθείς από τον Κώστα, τον Τάσο και τον Σωτήρη?… Αν θες απαντάς.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Μα η αλήθεια είναι ότι δεν έχουν φύγει, αλλά κατοικούν κάπου αλλού και μιλούμε μεταξύ μας κάθε φορά που τους θυμάμαι…
Athenscalling.gr: Και στο Βαγγέλη Παπαθανασίου, στείλε ένα μήνυμα…
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Να συνεχίσει να προσέχει την υγεία του και να διατηρείται πάντα νέος, γιατί εγώ δεν μπορώ να κάνω παρέα με… γέρους!
Athenscalling.gr: Τελικά σήμερα είναι εύκολο κάποιος στην Ελλάδα να ασχοληθεί σοβαρά με τη Μουσική και ποιο είναι το τίμημα που θα εισπράξει?
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Η αγορά για συνθέτες σοβαρής μουσικής είναι σχεδόν ανύπαρκτη στη χώρα μας. Όσο για τους εξαιρετικούς μουσικούς κλασικής μουσικής που βγαίνουν σήμερα ύστερα από πολύχρονες σπουδές, απασχολούνται σε Ωδεία με πενιχρούς μισθούς, ή/και ιδιωτικά μαθήματα, και μερικές συναυλίες. Δύσκολη η ζωή τους.
Athenscalling.gr: Βασίλη πραγματικά σε ευχαριστώ πολύ για τα όσα μας είπες και θα θέλαμε να μεταφέρεις την αγάπη μας και τους χαιρετισμούς μας και στον Βαγγέλη Παπαθανασίου και φυσικά έχεις το ελεύθερο για κάτι που θα ήθελες να προσθέσεις, μέσα σε όλα αυτά που σε ρώτησα και πιθανόν να μην ειπώθηκε!
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Όχι, καλύψαμε όλη την μουσική μου ζωή σε συντομία. Θέλω απλά να ευχαριστήσω πρώτα το Athenscalling.gr που μου έδωσε την ευκαιρία να αναφερθώ στην ιστορία μου και να διορθώσω διάφορες ανακρίβειες που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο, και όλους τους συνδρομητές σας που είχαν την περιέργεια και την υπομονή να διαβάσουν μέχρις εδώ! Εύχομαι υγεία και ειρήνη σε όλους μας!