March 29, 2024

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΤΣΑΚΝΗΣ… Φτιάξε Καρδιά μου το Δικό σου Παραμύθι!

Ο χαρακτηρισμός με τη λέξη – διαχρονικό – που συνοδεύει κάποια τραγούδια λειτουργεί αναμφίβολα σαν ένα είδος μηχανής του χρόνου, έτσι ακούγοντας ένα τραγούδι χαρακτηρισμένο ως διαχρονικό, εσύ ταξιδεύεις με ένα και μοναδικό εισιτήριο απεριορίστων διαδρομών, από το σήμερα στο χθες και από το χθες στο σήμερα,… σιγοτραγουδώντας το !
Οι εικόνες που συνοδεύουν αυτό το συγκεκριμένο σου ταξίδι ποικίλουν, μια που βρίσκεσαι σε διαφορετικές εποχές, όμως αν το ψάξεις καλά , θα διαπιστώσεις ότι αυτό είναι μια μαγική εικόνα που στο βάθος της έχει το ίδιο περιεχόμενο. Το μόνο που διαφέρει είναι το περιτύλιγμα και η κορδέλα στη συσκευασία, γιατί σίγουρα η ουσία είναι μία, έχοντας πάντα την ίδια γεύση, που οδηγεί στη διαχρονικότητα!
Σημαντικό λοιπόν σημείο στη διαδρομή ενός τραγουδοποιού, είναι εκείνο όπου κάποια από τα δημιουργήματά του, χαρακτηρίζονται ως διαχρονικά!
Το πρώτο λόγο σε ένα διαχρονικό τραγούδι τον έχει ο στίχος, από εκεί με βάση το στίχο, το δικό τους σημαντικό ρόλο όσον αφορά στην εκτέλεση του τραγουδιού παίζουν, η μουσική, η ερμηνεία και η ενορχήστρωση!
Ας πάμε όμως στο δια ταύτα!
Ένα από τα σημαντικότερα διαχρονικά τραγούδια στην Ελληνική Μουσική Σκηνή όσον αφορά – το στίχο-τη μουσική-την ερμηνεία και την ενορχήστρωση είναι και το …΄΄Φτιάξε καρδιά μου το δικό σου παραμύθι΄΄, ένας καρπός της συνεργασίας του τραγουδοποιού Διονύση Τσακνή και της στιχουργού Μαριανίνας Κριεζή που κυκλοφόρησε το 1996!
Αυτό λοιπόν το τραγούδι, ακούγοντας το ένα απόγευμα, από το ραδιόφωνο με ταξίδεψε για ακόμη μια φορά, μέσα στις τόσες άλλες, από το σήμερα στο χθες και από το χθες στο σήμερα… Τι τραγούδι! Τι στίχος ! Τι ερμηνεία! Τι μουσική και φυσικά τι ενορχήστρωση!

Με το δημιουργό του συγκεκριμένου τραγουδιού, Διονύση Τσακνή είχα κάποια αρκετά χρόνια να συναντηθώ και να κουβεντιάσω μαζί του, αν και το ήθελα πολύ όμως το αμέλησα και δικαιολογία δεν υπάρχει!
΄΄Φτιάξε καρδιά μου το δικό σου παραμύθι… γιατί χανόμαστε΄΄ και με αφορμή το εν λόγω τραγούδι αλλά και τα όσα συμβαίνουν λόγω της πανδημίας COVID-19 στον εργασιακό χώρο της μουσικής , συνάντησα το Διονύση… via email!
ATHENS CALLING G.R: Να σε καλωσορίσω λοιπόν αγαπητέ Διονύση και να πω ότι χωρίς να αγνοήσω, τις άλλες μουσικές σου δημιουργίες, ότι η αφορμή για αυτήν τη διαδικτυακή μας επαφή ήταν το ΄΄Φτιάξε καρδιά μου το δικό σου παραμύθι΄΄ ένα δημιούργημα της συνεργασίας σου με τη Μαριανίνα Κριεζή και φυσικά και τα όσα συμβαίνουν αυτήν την εποχή, στον εργασιακό χώρο της Μουσικής.
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΤΣΑΚΝΗΣ: Χαίρομαι που τα λέμε μετά από τόσα χρόνια. Πάντα ήσουν ένας καλός και ευγενικός οικοδεσπότης στις εκπομπές σου στο ραδιόφωνο. Όσο για το τραγούδι που αναφέρεις πραγματικά, ήταν μια ευλογημένη συνεργασία με την αγαπημένη μου Μαριανίνα. Ό,τι κάναμε μαζί, έβγαινε αβίαστα και εύκολα. Ήταν σα να μου έπαιρνε το χέρι και να έβαζε εκείνη μουσική στους στίχους της. Όταν μου έδωσε το 2014 πάνω από 20 τραγούδια για τη θεατρική παράσταση «Ζέβρα πυτζάμα», νομίζω ότι το γράψιμο της μουσικής, ήταν περίπου της κατηγορίας της αυτόματης γραφής.
ATHENS CALLING G.R: Έτος 1996 και ΄΄Φτιάξε καρδιά μου το δικό σου παραμύθι΄΄ Ας πάμε λοιπόν στο παρελθόν, πως ξεκίνησε η διαχρονική γέννησή του?
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΤΣΑΚΝΗΣ: Όσο και να φανεί περίεργο, γράφτηκε για μια επιθεώρηση που ανέβασε η Λυδία Κονιόρδου στο Δημοτικό θέατρο Βόλου, το οποίο και διηύθυνε εκείνη την περίοδο. ‘93 ή ’94 αν θυμάμαι καλά. Με πήρε η Μαριανίνα τηλέφωνο να μου διαβάσει τους στίχους της, αλλά είχε την … ατυχία να κρατάω στα χέρια μου την κιθάρα. Η διάρκεια να το ολοκληρώσουμε, κράτησε όσο και το τηλεφώνημα. Είναι αυτό που έλεγα στην αρχή. Περίπου αυτόματη γραφή. Μάλιστα στην πρώτη ηχογράφηση, αποδόθηκε από τη Λυδία, αλλά και κάποιους πολύ γνωστούς σήμερα Έλληνες ηθοποιούς. Ηχογραφήθηκε για τις ανάγκες της δισκογραφίας ξανά, το 1996 στον ομότιτλο δίσκο -cd.
ATHENS CALLING G.R: Επιστρέφοντας στο παρόν να αναρωτηθώ εάν η εποχή που ζούμε σου επιτρέπει να δημιουργήσεις εσύ το δικό σου… παραμύθι και εάν ναι πιο είναι… έχει τίτλο?
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΤΣΑΚΝΗΣ: Δεν έχω άλλο παραμύθι εκτός από αυτό της δημιουργίας. Γράφω εξασκούμενος στην ίδια τη γραφή, γράφω και εκφράζομαι, γράφω και περιμένω. Αυτό είναι το παραμύθι μου: Πείσμα και προσμονή.

ATHENS CALLING G.R: Έτος 1994 και στο album ΄΄Το Φάντασμα Απ’ Το Παρελθόν΄΄ συναντάμε ένα τραγούδι προφητικό θα έλεγα για τα επόμενα βήματα σου, μιλώ για Εκείνη, που σε μια στροφή της πορείας σου, βάζοντας δολώματα ανέμενε το θύμα της, το όνομα αυτής… ΕΞΟΥΣΙΑ και εσύ γίνεσαι μέρος της ΕΞΟΥΣΙΑΣ με την ανάληψη των καθηκόντων σου, στην ΕΡΤ? Πως και έγινε αυτό?
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΤΣΑΚΝΗΣ: Δέχτηκα να αναλάβω, έχοντας ένα μόνο πράγμα στο μυαλό μου. Αν ήμουν χρήσιμος για να προσφέρω. Είναι εύκολο να κάνεις κριτική μονίμως. Θέλησα να χρησιμοποιήσω τη θέση αυτή όχι ως θέση εξουσίας (υπάρχουν εκατοντάδες, άνθρωποι της ίδιας της ΕΡΤ που μπορεί να το επιβεβαιώσουν) αλλά ως θέση προσφοράς. Μπορεί να υπήρξα αφελής όσον αφορά στο ποιος κερδίζει σε μια μάχη με τους μηχανισμούς, αλλά όταν είδα τα αδιέξοδα, παραιτήθηκα με ηχηρό τρόπο. Αν ήμουν εξουσιομανής, θα το εκμεταλλευόμουνα παντοιοτρόπως. Έφυγα από της ΕΡΤ φτωχότερος και με λιγότερους φίλους.
ATHENS CALLING G.R: Και μια που μιλάμε για ΕΡΤ και λόγω του ότι γεύτηκες και εσύ ανώτατο αξίωμα στο εν λόγω Κρατικό Κατάστημα… Πως την βλέπεις σήμερα?
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΤΣΑΚΝΗΣ: Η αλήθεια είναι ότι για να ηρεμήσω και να απογαλακτιστώ από τον εθισμό, έπαψα να την παρακολουθώ, όπως άλλωστε και όλα τα «ελεύθερα» κανάλια.
ATHENS CALLING G.R: Και με τα άλλα, τα ιδιωτικά ΜΜΕ, πως τα αξιολογείς?
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΤΣΑΚΝΗΣ: Κυβερνητικά φερέφωνα, της ΕΡΤ συμπεριλαμβανομένης. Αρνούμαι λοιπόν. Γι αυτό και οι δορυφορικές πλατφόρμες, καλύπτουν τις ανάγκες μου για ταινίες ή σειρές.
ATHENS CALLING G.R: Πανδημία Covid-19 και όσον αφορά το θέμα της οικονομίας σε όλους τους τομείς, το μέλλον αβέβαιο θα πω! Βάλτος και ημίμετρα παντού σε όλα τα μήκη και πλάτη του Πλανήτη! Βέβαια προέχει το θέμα της υγείας σε αυτό όλοι συμφωνούμε αλλά και με την οικονομία όμως τι γίνεται? Εδώ λοιπόν έχουμε κλάδους που η πανδημία τους σάρωσε, οικονομικά τους διέλυσε! Για παράδειγμα ο κλάδος όπου πιστεύω ότι πραγματικά δέχτηκε πολύ μεγάλο χτύπημα ήταν και ο δικός σας, των Καλλιτεχνών και οι εντός και επί ταύτα σε αυτόν εργαζόμενοι! Αλήθεια τι βλέπεις να γίνεται με όλους όσους εργάζονται στο χώρο σας ? Υπάρχει κάποιο φως στο τούνελ?
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΤΣΑΚΝΗΣ: Στις μέρες μας, η κυβερνητική διαχείριση της πανδημίας, μοιάζει να καταργεί όλες τις καλλιτεχνικές δραστηριότητες. Ακόμα και αν δεν ανήκεις στην κατηγορία του καλλιτέχνη που παίρνει αυτοπροσώπως μέρος σε κάποια παράσταση, (μουσικός, τραγουδιστής, ηθοποιός) και είσαι μόνο δημιουργός, τι να γράψεις, ποιος θα το ηχογραφήσει, ποιος θα το ανεβάσει σε κάποια μουσική ή θεατρική σκηνή; Όταν τα μέτρα είναι τελείως απαγορευτικά για μια βιώσιμη οικονομικά παραγωγή, τότε δε μιλάμε για προβλήματα του κλάδου, αλλά για ουσιαστική κατάργησή του… Και το πράγμα δε σταματάει εκεί. Σκέψου πόσοι επαγγελματικοί κλάδοι, συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με την τέχνη. Θα τρομάξεις αν κάνεις τον υπολογισμό. Όλοι αυτοί οι κλάδοι, καλούνται στις μέρες να υπάρξουν και κυρίως, οι άνθρωποί τους να επιβιώσουν. Πολύ φοβάμαι πως -όπως έγινε και με την προηγούμενη κρίση- γίνεται μια προετοιμασία για την κατάργηση όσων δικαιωμάτων είχαν απομείνει και για ένα γενναίο ξεκαθάρισμα. Αν δεν αντιδράσουμε με τον πιο δυναμικό τρόπο, θα γίνουμε εύκολη λεία.
ATHENS CALLING G.R: Αυτές τις ημέρες του … της καραντίνας, πως τα πέρασες έφτιαξες κάτι καινούργιο? Ερωτώ γιατί δισκογραφικά σε συναντάμε μέχρι το 2018 με τη ΄΄Bandiera Rossa΄΄ και μετά αν δεν κάνω λάθος έχεις μια δισκογραφική παύση. Έχεις κάτι καινούργιο ετοιμάσει?
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΤΣΑΚΝΗΣ: Λίγο πριν τον ΄΄εγκλεισμό΄΄, ολοκλήρωσα τη μελοποίηση και κάποια πρόχειρη ηχογράφηση οκτώ τραγουδιών του λατρεμένου μου Μάνου Ελευθερίου. Τραγούδια που έμεναν στο συρτάρι και κάποια που είχε δώσει στον άλλο λατρεμένο, το Λαυρέντη. Τα τραγούδησε ο υπέροχος Κώστας Τριανταφυλλίδης και είμαστε στη φάση ανεύρεσης εκδότη. Την καραντίνα δεν την κατάλαβα. Είχα μια παραγγελία του μαρτυρικού Δήμου Καλαβρύτων, να γράψω ένα έργο για το ολοκαύτωμα της πόλης το Δεκέμβρη του ’43. Αν όλα πάνε καλά, θα παρουσιαστεί στα Καλάβρυτα στα τέλη Ιουλίου με τη συμφωνική ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων υπό τη διεύθυνση του αρχιμουσικού Δημήτρη Αγραφιώτη. Πρόκειται για ένα αντιφασιστικό συμφωνικό ποίημα – ύμνο στην Καλαβρυτινή γυναίκα.
ATHENS CALLING G.R: Έτος 2018 και ΄΄Bandiera Rossa΄΄ η πρόσφατη δισκογραφική σου παρουσία! Θα θέλαμε να μάθουμε για τη δημιουργία της ΄΄Bandiera Rossa΄΄
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΤΣΑΚΝΗΣ: Όλες οι δισκογραφικές μου απόπειρες τα τελευταία χρόνια κυκλοφορούν -όπως αρέσκομαι να λέω- ινκόγκνιτο. Είναι η εποχές τέτοιες δυστυχώς. Με αυτή τη δουλειά, τελείωσε για μένα ο κύκλος της τραγουδοποιίας. Πιστεύω πως ό,τι είχα να διηγηθώ, το είπα, γι’ αυτό και πιστεύω ότι η περίοδος αυτή, έκανε τον κύκλο της. Προσοχή: Όχι η δουλειά του συνθέτη ή του στιχουργού, αλλά αυτό που ο κόσμος με έμαθε, δηλαδή να φτιάχνω στίχους μουσική και να ερμηνεύω μόνος τα τραγούδια μου.

ATHENS CALLING G.R: ΄΄ Bandiera Rossa΄΄ αλήθεια πόσα τελικά χρωστάει ένας Αριστερός Ανένταχτος ή Μαντρωμένος σε αυτή… την Bandiera Rossa?
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΤΣΑΚΝΗΣ: Τα πάντα και ευτυχώς. Όλοι έχουν στη ζωή τους κάποια σύμβολα. Επίτρεψέ μου να έχω τα δικά μου. Ιδεοληψίες μπορεί να πει κανείς, αλλά στο τέλος – τέλος, τι θα ήμασταν χωρίς αυτές;
ATHENS CALLING G.R: Διονύση από το ξεκίνημα σου μέχρι σήμερα τώρα, φέρεις τη ταμπέλλα ενός αξιόλογου τραγουδοποιού που όμως έχει συγκεκριμένα αντί συντηρητικά, θα έλεγα, πιστεύω! Αυτό επηρεάζει θετικά ή αρνητικά τη πορεία ενός καλλιτέχνη?
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΤΣΑΚΝΗΣ: Ο κόσμος κρίνει. Εσύ το μόνο που οφείλεις στον εαυτό σου πρώτα και μετά στον κόσμο που αρέσκεται στη μουσική σου, είναι η ειλικρίνεια. Δεν άλλαξα ποτέ στρατόπεδο, ούτε ακολούθησα τα ρεύματα και τις τάσεις που κάθε φορά επικρατούσαν. Ήμουν, είμαι και θα είμαι σε αυτήν τη μεριά της ιστορίας και πάντοτε έτοιμος για τις συνέπειες… του νόμου.
ATHENS CALLING G.R: … Και στη περίπτωση της Κας Άλκηστης Πρωτοψάλτη από το πρόσφατο παρελθόν… λίγο πριν εξέλθουμε από την καραντίνα, έχεις κάτι να σημειώσεις ?
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΤΣΑΚΝΗΣ: Ο καθείς και οι επιλογές του. Ούτε εκείνη πιστεύω πως είναι ευτυχής για τη χρήση της εικόνας της.
ATHENS CALLING G.R: Στο album σου ΄΄ Bandiera Rossa΄΄ ζητάς μια απάντηση σχετικά με το εάν … ΄΄Ζει Κανείς Δυο Φορές;΄΄ Τελικά αν ζούσες άλλη μια φορά ποιό ανεκπλήρωτο όνειρό σου θα ήθελες να πραγματοποιηθεί?
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΤΣΑΚΝΗΣ: Δε θα απαντήσω σ’ αυτήν την ερώτηση, διότι ήθελα να πω πολλά και αισθάνομαι αδυναμία να είμαι οικονομικός στην απάντησή μου. Αν όμως διαβαστεί λίγο πιο προσεκτικά ο στίχος, υπάρχουν νύξεις που απαντούν στη ερώτησή σου.
ATHENS CALLING G.R: Φίλε Διονύση πριν σε αποχαιρετήσω και σε ευχαριστήσω για τα όσα μας είπες, παρακαλώ δώσε το δικό σου μήνυμα για τις μέρες που έρχονται!
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΤΣΑΚΝΗΣ: Πείσμα και μη αποδοχή των μονόδρομων. Κλειστά αυτιά στις σειρήνες και μάχη για το αυτονόητο δικαίωμα στη ζωή, με ότι αυτό συνεπάγεται !

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back