ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΗΝ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΔΑΡΛΑΣΗ

Posted on Posted in book

΄Ο Μεγάλος Περίπατος του Πέτρου΄, το μυθιστόρημα της αθάνατης πεζογράφου ΑΛΚΗΣ ΖΕΗ, για πρώτη φορά το είχε απολαύσει έφηβος, διαβάζοντάς το πριν από κάμποσα χρόνια και όμως δεν ξέχασε ποτέ, το μεγαλείο και το νόημα… αυτής της ιστορίας!

Έτος 2020…και ο εν λόγω έφηβος με κάποια αρκετά χρόνια πλέον στη πλάτη του και με τη φυσική απόχρωση των πλατινένιων του μαλλιών και εν μέσω της πανδημίας του COVID -19, ΄΄συνάντησε΄΄ και πάλι το Πέτρο συνοδεύοντας τον στο Μεγάλο Περίπατο του, μέσα από τις 168 σελίδες ενός Graphic Novel

Τα όσα προαναφέραμε δεν είναι μυθοπλασία, ο Πέτρος ζει και υπάρχει ανάμεσα μας, γιατί τον συναντήσαμε και εμείς, σε αυτόν τον Μεγάλο του Περίπατο, μέσα από τις σελίδες της ιστορίας της ΑΛΚΗΣ ΖΕΗ, αυτή τη φορά σε διασκευή της ΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΔΑΡΛΑΣΗ και εικόνες του ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΑΣΤΩΡΟΣ.

Για την ιστορία θα πούμε ότι το βιβλίο αυτό κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ και πραγματικά πρόκειται για μια αριστουργηματική διασκευή της Αγγελικής Δαρλάση στο έργο της Αλκης Ζέης και φυσικά για εκπληκτική εικονογράφηση από τον Δημήτρη Μαστώρο.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΗΝ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΔΑΡΛΑΣΗ

Athenscalling.gr: Καταρχάς να σας καλωσορίσω και να εκφράσω τον θαυμασμό μου, σε ό,τι αφορά τη διασκευή που κάνατε στο έργο της Άλκης Ζέη «Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου»!

ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΔΑΡΛΑΣΗ: Σας ευχαριστώ κι εγώ πολύ για τη φιλοξενία και τα καλά σας λόγια. Με χαροποιείτε.

Athenscalling.gr: Αναρωτιέμαι όμως ως αναγνώστης του βιβλίου της Άλκης Ζέη, αλλά και ως αναγνώστης του σε Graphic Novel, για το ποιος ο βαθμός δυσκολίας ήταν για εσάς η μεταφορά του.

ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΔΑΡΛΑΣΗ: Το δύσκολο, όπως και σε κάθε μεταγραφή από μια τέχνη σε άλλη, είναι ότι πρέπει να υπηρετήσεις τους κανόνες της νέας τέχνης, στην προκειμένη περίπτωση του εικονογραφημένου μυθιστορήματος-graphic novel, δημιουργώντας ένα νέο βιβλίο που αν και θα είναι εξ’ ορισμού δικό σου (στην προκειμένη περίπτωση δικό μου και του Δημήτρη Μαστώρου), να μην προδίδει ταυτόχρονα το πρωτότυπο. Να δημιουργήσεις τον κατάλληλο «χώρο» όπου πρωτότυπο και νέο δημιούργημα συνομιλούν και συναντιούνται. Να μην προδώσεις δηλαδή τη λογοτεχνία, ενώ ταυτόχρονα να υπηρετήσεις στο μέγιστο την τέχνη του κόμικς. Κάπως έτσι το αισθανόμουν ενώ έκανα τη διασκευή.

Κι επιπλέον η δυσκολία ήταν να πετύχει η μεταξύ μας συνεργασία, συγγραφέα και κομίστα, να πετύχουμε να συμπορευτούμε δημιουργικά. Το δικό μου δύσκολο κομμάτι επιπλέον ήταν ότι η διασκευή μου, το κείμενο που θα παρέδιδα, θα έπρεπε να μπορεί να εμπνεύσει τον συνεργάτη μου να φανταστεί. Όμως με βοήθησε πολύ η οπτική του Δημήτρη Μαστώρου. Είναι πολύ «κινηματογραφικός» στην αφήγησή του, το είχα διαπιστώσει ήδη στο προηγούμενο graphic novel του – κάτι που μου άρεσε και μου ταίριαζε πολύ κι εμένα. Κι από αυτή την άποψη είχα μια σιγουριά ότι θα μπορούσαμε μαζί να πετύχουμε κάτι πολύ αξιόλογο.   

Athenscalling.gr: Και η επιλογή πώς έγινε στο συγκεκριμένο βιβλίο, με ποια αιτία και αφορμή;

ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΔΑΡΛΑΣΗ: Ήταν μια ιδέα της εκδότριάς μας, της Ελένης Παπαγεωργίου. Μια από αυτές τις ιδέες που ξαφνικά σου έρχονται ενώ κάνεις κάτι άλλο. Κι όταν μας την εκμυστηρεύτηκε, ένας ένας που την άκουγε ενθουσιαζόταν. Μας φάνηκε σε όλους μια πολύ καλή ιδέα. Κάπως έτσι ξεκίνησε νομίζω: ως μια ιδέα που μας ενθουσίασε όλους τους εμπλεκόμενους. Συνειδητοποιήσαμε ότι πολύ θέλαμε να δούμε τον «Μεγάλο περίπατο του Πέτρου» ως graphic novel.  

Athenscalling.gr: Η Άλκη Ζέη δεν έτυχε να δει ολοκληρωμένο το έργο της, μέσα από τη μεταφορά του σε G.N. Όμως σίγουρα κάτι θα έχετε να θυμηθείτε από τις τότε συναντήσεις σας μαζί της… ίσως την πιο σημαντική που δεν θα ξεχάσετε ποτέ!

ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΔΑΡΛΑΣΗ: Ήταν μόλις μία μέρα αφού μου έγινε η πρόταση από τις εκδότριες, μετά φυσικά και τη σύμφωνη γνώμη της Άλκης. Δεν είχα ακόμη πει το οριστικό «ναι», είχα ζητήσει να το επεξεργαστώ λίγο μέσα μου, γιατί παρ’ όλο τον ενθουσιασμό και τη χαρά μου είχα και τις επιφυλάξεις μου και τις αναστολές μου. Χτυπάει, λοιπόν, την επόμενη κιόλας μέρα το τηλέφωνο και στην άλλη άκρη της γραμμής ακούω: «Έλα, ξεκίνησες να γράφεις;». Ήταν, φυσικά, η Άλκη που είχε μάθει ότι μου το είχαν ανακοινώσει και ήταν καταχαρούμενη κι ενθουσιασμένη – παρόλο που δεν είχα δώσει οριστική απάντηση. Δεν μου άφησε, όπως καταλαβαίνετε, περιθώρια ούτε για «μα». Μέσα σε λίγα μόλις λεπτά είχα ξεχάσει κάθε αμφιβολία που μπορεί να είχα κι ήμουν το ίδιο ενθουσιασμένη όπως εκείνη. Έτσι ήταν η Άλκη Ζέη: μπορούσε να σε παρασύρει να δεις τον κόσμο μέσα από τη δική της ματιά, τον δικό της ενθουσιασμό, τη δική της χαρά. Μου λείπει. Μου λείπουν αυτές οι στιγμές που με παρέσερνε να τα βλέπω όλα πιο ανάλαφρα παρά τη σοβαρότητά τους. Και με λυπεί πολύ ότι δεν πρόλαβε να δει το βιβλίο μας τελειωμένο.

Athenscalling.gr: Με ποια πρόταση θα χαρακτηρίζατε το συγκεκριμένο έργο ως βιβλίο (εννοώ μυθιστόρημα) αλλά και ως Graphic Novel;

ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΔΑΡΛΑΣΗ: Κατά τη γνώμη μου το μυθιστόρημα είναι ένα σύγχρονο κλασικό μυθιστόρημα που δεν θα παλιώσει ποτέ και θα συγκινεί τους αναγνώστες κάθε γενιάς. Το γκράφικ νόβελ μας, όπως λέμε και στο σημείωμά μας στο βιβλίο, είναι κι ένας φόρος τιμής σε μια σημαντική Ελληνίδα συγγραφέα, με την οποία μεγάλωσε η γενιά μου κι όχι μόνο, και σ’ ένα αγαπημένο βιβλίο των παιδικών μας χρόνων.  

Athenscalling.gr: Με τον Δημήτρη Μαστώρο ανήκετε σε διαφορετικές γενιές αν δεν κάνω λάθος, όμως από ό,τι τουλάχιστον φαίνεται στο G.N. τα βρήκατε! Θα αναρωτηθώ   λοιπόν αν υπάρχει κάποια μυστική συνταγή, στο να τα βρίσκουν μεταξύ τους οι διαφορετικές γενιές. Υπάρχει;

ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΔΑΡΛΑΣΗ: Νομίζω ότι η συνταγή για κάθε συνεργασία είναι ο αμοιβαίος σεβασμός και η αλληλοεκτίμηση. Να μπορείς να εμπιστεύεσαι τον συνεργάτη σου και τη δουλειά του κι, επιπλέον, στη συγκεκριμένη, δική μας περίπτωση να εμπιστεύεσαι από τη μια τη φρεσκάδα, την ορμή έως και το «θράσος» που μπορεί να φέρνει ο νεότερος, κι από την άλλη την εμπειρία, τη γνώση και το «μέτρο» που μπορεί να φέρνει ο μεγαλύτερος. Και να θεωρείς υποχρέωσή σου ν’ αφήνεις στον άλλο χώρο για ν’ αναπνεύσει, ή και να πάρει τη σκυτάλη για λίγο εκείνος, να φέρει τις δικές του ιδέες και με τη σειρά σου να εμπνευστείς από αυτές και να εμπνεύσεις εκ νέου παίρνοντας εσύ τη σκυτάλη. Να θαυμάζεις όχι μόνο τη δική σου δουλειά, αλλά και τη δουλειά του συνεργάτη σου. Και να μπορείς να θες ν’ αναγνωρίσεις, σε κάθε στάδιο της δουλειάς, πως το καλό αποτέλεσμα εξαρτάται και από τους δύο και να σε ενδιαφέρει αυτό και μόνον αυτό.

Athenscalling.gr: Αλήθεια αν εμφανιζόταν ο Πέτρος μπροστά σας σήμερα και αν δεν βρισκόμαστε σε καραντίνα και σε άλλους περιορισμούς, θα μπαίνατε στον κόπο να του προτείνετε… τι ακριβώς; Έναν περίπατο ίσως;

ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΔΑΡΛΑΣΗ: Θα τον πήγαινα στον Λυκαβηττό το ηλιοβασίλεμα. Να δούμε την Αθήνα από ψηλά. Και μετά να μείνουμε να δούμε τα φώτα της πόλης ν’ ανάβουν. Μόνο την άλλη μέρα θα τολμούσα να του προτείνω να πάμε περίπατο στην πόλη.

Athenscalling.gr: Με τα αρχικά γράμματα του ονόματος του ΠΕΤΡΟΥ, συμπληρώστε παρακαλώ τα κενά με τις λέξεις που για εσάς αντιπροσωπεύουν τον ΠΕΤΡΟ.

ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΔΑΡΛΑΣΗ: (Π)ίστη (Ε)ντιμότητα κι Ελπίδα (Τ)όλμη και Τύχη (Ρ)ιψοκίνδυνος (Ό)μορφος άνθρωπος και όραμα (Σ)θένος  

Athenscalling.gr: Ποιο θα ήταν το μήνυμα που θα στέλνατε αφενός σε όσους είναι σε κάποιο βιβλιοπωλείο προς αγορά του συγκεκριμένου G.N. αλλά και σε κάποιους άλλους πιθανούς αγοραστές του;

ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΔΑΡΛΑΣΗ: Θα έλεγα ότι αν έχουν αγαπήσει το μυθιστόρημα θα μπορούσαν να δοκιμάσουν να ξαναπερπατήσουν τον συγκεκριμένο περίπατο με άλλον βηματισμό μέσω του graphic novel μας. Αν πάλι δεν είναι αναγνώστες ότι αξίζει μέσω του δικού μας βιβλίου να γνωρίσουν ένα σημαντικό έργο της νεότερης ελληνικής λογοτεχνίας που αξίζει να ξέρουν.

Athenscalling.gr: Εδώ λοιπόν το διαδικτυακό μας ταξίδι τελειώνει και για μια ακόμα φορά θέλω να σας πω ότι πραγματικά κάνατε καλή δουλειά, γιατί πιστεύω ότι δεν ήταν μια εύκολη υπόθεση. Κα Δαρλάση, να είστε καλά!

ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΔΑΡΛΑΣΗ: Σας ευχαριστώ πολύ κι εγώ για τις ενδιαφέρουσες ερωτήσεις και τη ζεστή φιλοξενία. Να είμαστε καλά να εμπνέουμε ο ένας τον άλλον.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *